"איך מקבלים החלטה במקום שבו כולם גוררים רגלים?" האמת היא שזה די פשוט. רוב הזמן אנחנו מחליטים – גם כאשר אנחנו לא מחליטים – אנחנו מחליטים.  במחקר שפרסם פרופ' דן אריאלי בנושא כלכלה התנהגותית, עלתה מסקנה מדהימה: את ההחלטות שלנו לרוב כבר קיבלו עבורנו אחרים! כאשר אנו מבינים כי ניתן לייצר חלופות וההחלטה לפעמים לשנות כיוון היא קלה – אנו מסוגלים לא רק לשנות את המשך דרכנו, אלא גם את המציאות המאפשרת לנורמות להשתנות באמצעותנו! התובנה הזו היא קריטית בכדי להבין את אחד המנגנונים המשמעותיים ביותר במהלך חיינו: עיצוב האישיות וחיזוק המנהיג הפנימי שבתוכנו – מתנהל על "טייס אוטומטי" ואנו רק צריכים להפנות לכך תשומת לב בכדי להתחיל ולשנות את "נתיב הטיסה" בחיינו ובסביבתנו הקרובה.

 

במהלך ההרצאה נבנית שפה משותפת בנושא השפעות החברה, לקיחת אחריות וכישורים מנהיגותיים חיוביים, העולים במקביל להגדרות האישיות של "מותר ואסור". זאת לצד חוקים חיצוניים של "עשה ואל תעשה" (אלו יודגשו לצד הביקורתיות שחייבת לעלות במצבים בהם "אם זה מותר וחוקי – אז זה בסדר"). הדגש מבחינת התכנים יושם על כלים מעשיים לחידוד התקשורת הרגשית וליצירת אקלים בטוח ובוטח בין הילדים לבין סביבתם.

בנוסף נדון בהשפעות הסביבה על הפרט ועל עצמתו של היחיד מול לחץ חברתי – כיצד לנהוג בצמתי הכרעה. צירה המרכזי של ההרצאה נוגע ישירות בנושא בניית האישיות המנהיגותית העומדת בניגוד לכניסה למעגלי הסיכון הנ"ל. 

המסר אמנם פונה בגובה העיניים לתלמידים, אך גם מניח כלי עבודה יעילים לאנשי הצוות הנוכחים במפגש – תוך אמונה כי השיח בין המבוגר למתבגר הצעיר ימשיך גם בכתה, ויוביל לשינוי משמעותי בתקשורת ובאווירה הבית-ספרית, וכן בבית.

 

ישנן כמובן גם סדנאות:

הסדנאות מבוססות על מודל הראיון המוטיבציוני וגישת משולש הזהות. בבסיסן הרעיוני, הסדנאות מסייעות לתלמידים למצוא את העוגן הרגשי שמאפשר להם לבחור בדרך פעולה אקטיבית וחיובית יותר. במהלך המפגשים מתקיימת סדנה המלווה במצגת ובסרטונים, לצד מתן כלים פרקטיים ליצירת תחושת מסוגלות אישית.

 

אורך כל מפגש – 2 ש"א (כ90 דק') ללא הפסקה, מספר המפגשים משתנה בהתאם לצרכי המערכת, ואילו התכנים משתנים לפי צרכי הקבוצה ומאפייניה. הקבועים במפגשים שאינם משתנים הנם: המטרה והנרטיב. ככל שייקחו הנערים אחריות וינקטו בדרך של פעולה אקטיבית, כך תשתנה גישתם לסביבתם, וגישת הסביבה אליהם. כדוגמה, במהלך המפגשים, נסייע "לשייף" את תחושת ההצלחה שחוו התלמידים במקרים בהם לא נתנה תמורה חומרנית לפעולתם (התנדבות, עזרה לזולת, סיוע ותמיכה חברית \ משפחתית), ויודגש הפער שבין הרצוי למצוי. לפי מחקרי עומק, נערים מעורבים ומתנדבים – חשופים פחות להתנהגויות סיכון באופן דרמטי, ובנוסף הנ"ל מראים שיפור ביכולתם החברתית והרגשית.

הרצאה מומלצת במיוחד, מלווה במצגת צבעונית וקצבית ומתובלת בהומור רב.

"איתי הוא מרצה רב חסד, המסוגל להפנט אליו את התלמידים הקשים ביותר… כמורה שזכתה לשמוע הרצאות רבות מספור, אני יכולה להעיד כי זו אחת מהטובות ששמעתי…." (אילנה, רכזת שכבה ישיבת אמי"ת)

איתי מלר MA בחקר סכסוכים וגישור (אונ' ת"א). מרצה בעל וותק ומומחה בתחום תקשורת מניעת סיכון בקרב בני הנוער, המציע נקודת מבט חיובית, ואופטימית על נושא גיל ההתבגרות (תקשורת, מניעת סיכון ומיניות). בגישתו הייחודית מציע איתי מלר דרך יעילה יותר לפרק את התסבוכות שהפכו ממזמן למנת חלקם של רבים מההורים ומהמתבגרים בעידן הדיגיטלי.

מעבר לסרגל הכלים