הסמארטפונים והשפעתם השלילית על יכולות הלימוד

בשנת 2021 יצא מחקר מטא-אנליטי מעמיק על ההשפעה שיש לנוכחות סמארטפונים על מידת ההצלחה בלימודים. בין המסקנות העולות מן המחקר:

1. באופן חד משמעי, התמכרויות לניידים חכמים מלוות בהשפעות שליליות על יכולות הלמידה של הסטודנטים והתלמידים וכך גם על הביצועים האקדמיים הכוללים.

2. ישנה השפעה שלילית גדלה והולכת, על יכולת הטמעת החומר הנלמד, ככל שהשימוש בטלפון גדול יותר בזמן הלימודים.

3. ניתן לראות ירידה בכישורי התלמידים הדרושים להצלחה בלימודים, לצד ירידה ביכולות הקוגניטיביות שלהם – אלו כאמור מושפעים לרעה משימוש יתר בניידים החכמים שלהם.

 

התוצאות של מחקר מטה-אנליזה זה מלמדים כי תלמידים וסטודנטים הלומדים רק באמצעות סמארטפונים לומדים הרבה פחות טוב.

לשאלה המתבקשת – מה ניתן לעשות בכדי לשפר את המצב:

  1. ניתן לפנות ישירות לשורש העניין ולהרחיק את מוקד הבעיה (הסמארטפון) מאיזור הלימוד "הסטרילי".
  2. להכיר בבעיה ו"לקרוא לילד בשמו": זו התמכרות, ויש לטפל בה כמו בכל התמכרות אחרת.
  3. לייצר קבוצות לומדים בסביבה אנושית (לא מקוונת).
  4. לשקף לסביבה את הקשייםמחד, ומאידך את מגמת השיפור.
  5. לבקש מהסביבה פידבקים כאשר ראוי לתת אותם.
  6. במקרה שהנייד משמש ככלי לקריאת מאמרים \ אמצעי מחקר \ או כל הגדרה הקושרת אותו ללמידה, רצוי לחפש אחר חלופות פשוטות כגון מסך מחשב, או הדפסת המאמר על דף.

ממליץ לקרוא את המחקר (זה לא מאמר, אלא ניתוח נפח נתונים לא מבוטל, ושיקוף המסקנות), ולגבש קו חברתי-הורי-פדגוגי אחיד לגבי הנושא.

בנוסף אמליץ על נקיטת עמדה הורית בנושא לכל מי שילדיו נמצאים על התפר שבין חשיפה לבין הרגל שלילי.

בהצלחה 🙂

איתי

 

מעבר לסרגל הכלים